Το blog "οι εκπαιδευτικοί μιλούν..." απευθύνεται σε ανθρώπους που εμπλέκονται με τη διδασκαλία, ανεξαρτήτως βαθμίδας ή γνωστικού αντικειμένου. Στη συζήτηση μπορούν φυσικά να συμμετέχουν και άλλες "φωνές" (μαθητές, γονιοί κ.α.), καταθέτοντας είτε post, είτε σχόλιο.

Όποιος λοιπόν επιθυμεί, μπορεί να επιχειρήσει να απαντήσει, καταθέτοντας την άποψή του
[για να αποκτήσετε δικαίωμα δημοσίευσης, αρκεί ένα mail στο gepsimos (papaki) yahoo.gr ]

Μπορείτε να συμμετέχετε στη συζήτηση είτε γράφοντας ένα post-απάντηση σε κάποιο από τα προϋπάρχοντα ερωτήματα (πχ. "γιατί διδάσκω;" ή "θυμάμαι μια φορά στην ταξη..."), είτε προτείνοντας ένα νέο θέμα...

Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2007

Γιατί διδάσκω; (ΙΙ)

"Γιατί διδάσκω" λοιπόν το ερώτημα και το μικρόφωνο φτάνει και σε μένα...

[Για να σκεφτώ. Σίγουρα δεν διδάσκω επειδή "έτσι ήρθαν τα πράγματα" και η εκπαίδευση φάνηκε να είναι "η μόνη λύση". Ότι σκέφτηκα πως είμαι τυχερός γιατί το επάγγελμα που υποψιαζόμουν ότι θα μου αρέσει, τελικά με ξετρέλανε, αυτό ναι, είναι αλήθεια. Άρα στο νου μου το ερώτημα δεν είναι "γιατί διδάσκω", αλλά "γιατί μου αρέσει να διδάσκω". Τέλος πάντων.]

Πρώτον, μου αρέσει να διδάσκω το αντικείμενο μου: φυσικές επιστήμες. Όχι γιατί θεωρώ τις φυσικές επιστήμες ένα αξιόλογο είδος γνώσης, αλλά μάλλον γιατί συμφωνώ με αυτό που ονομάζεται "δημοκρατικό επιχείρημα" υπέρ της διδασκαλίας τους. Σύμφωνα λοιπόν με αυτό, διδάσκουμε φυσικές επιστήμες γιατί η γνώση τους είναι απαραίτητη στους πολίτες μιας κοινωνίας που συχνά θα χρειαστεί να πάρουν θέση σχετικά με καίρια ζητήματα που σχετίζονται με τις φυσικές επιστήμες. Κλασικό παράδειγμα σε τέτοιου είδους συζητήσεις αποτελούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου ή τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα. Διδάσκουμε φυσική γιατί δεν θέλουμε στο μέλλον να λάβουμε αφελείς αποφάσεις σε τέτοιου είδους ζητήματα.

Δεν διδάσκω επειδή έχω μεγάλη άδειες στις διακοπές μου, αν και κάτι τέτοιο το γουστάρω φοβερά.
Καμιά φορά βέβαια εκνευρίζομαι με φωνές που ισχυρίζονται ότι οι εκπαιδευτικοί είναι αραχτοί ή τεμπέληδες τύποι που δουλεύουν ελάχιστα και παίρνουν τεράστιες άδειες. Αλλά σύντομα το ξεπερνώ. Το σίγουρο είναι ότι όταν κάποιος εκφράζει τέτοιους ισχυρισμούς, είναι σαν να μου λέει ότι βάζει τη δουλειά του εκπαιδευτικού στο ίδιο τσουβάλι με οποιαδήποτε δουλειά και πως όλα αυτά τα αυτονόητα περί σημασίας της παιδείας τα έχει στείλει στο βρόντο.

Διδάσκω γιατί διδάσκω σημαίνει δημιουργώ. Κάθε μέρα ιδέες, αδιέξοδα, ιδέες και ξανά πάλι τα ίδια. Από τη βελτίωση ενός πειράματος, μέχρι το πώς θα συμπεριφερθώ απέναντι σε αυτόν τον κατακλυσμό εφηβείας ή το πώς μπορώ να ομορφύνω μια διάλεξη για ένα ας το παραδεχτώ βαρετό θέμα, δημιουργώ συνεχώς. Προσπαθώ δηλαδή...

Διδάσκω γιατί έχω και ένα κόλλημα με την τέχνη. Όχι οποιαδήποτε, αλλά τη θεατρική. Δύσκολα θα μου βγάλεις από το μυαλό την πεποίθηση ότι κάθε διδασκαλία είναι στην ουσία της μια θεατρική παράσταση. Οι ήρωες μπροστά και τα ηθικά διδάγματα από πίσω. Σαν να λέμε τα γεγονότα μπροστά και το μήνυμα πίσω. Σαν να λέμε το πείραμα μπροστά και πίσω η θεωρία που "πρέπει να φανεί".

Και τέλος διδάσκω γιατί διδάσκω σημαίνει έχω μπροστά μου μαθητές, που θυμήσου σημαίνει ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ.

Που άνθρωπος σημαίνει δίκοπο μαχαίρι, ούτε αυτό να το ξεχνάς. Που μπορεί να είναι απίστευτα ειλικρινείς ή συγκινητικά αυθόρμητοι, αλλά ταυτόχρονα να είναι και οι πιο αυστηροί κριτές. Που η πιο εφιαλτική μορφή αξιολόγησης ωχριά μπροστά σε μια τους μόνο κουβέντα. Που μπορούν να σε κάνουν να δακρύσεις, αλλά και να μη μπορείς να κοιμηθείς από τις τύψεις (αλλά αυτό καλύτερα να μη το μάθουν).

Που είναι πιθανό να σε αγαπήσουν αλλά εξίσου πιθανό να σε μισήσουν.

Και εκεί μέσα εγώ "δουλεύω".

8 σχόλια:

MANALISS είπε...

Πρώτα απ' όλα πρέπει να πω ότι μ' αρέσει που κάθε φορά που μπαίνω στο blog είναι διαφορετικό. (κυριολεκτικά).
Θα σταθώ σε ένα σημείο από όσα είπες : μ' 'αρέσει το αντικείμενό μου. Εδώ κρύβεται ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς μας. Αν δεν σ' αρέσει αυτό που διδάσκεις πως θα πείσεις τους μαθητές να τους αρέσει; Αν δεν ενθουσιάζεσαι με το αντικείμενό σου, όταν το διδάσκεις, και δεν "γυαλίζει το μάτι σου" όταν μιλάς για αυτό πως θα παρασύρεις στην ενθουσιασμό τους μαθητές σου. Αν μπαίνεις στη τάξη με βαριεστημένο και νυσταγμένο ύφος τι έμπνευση θα δώσεις στους μαθητές σου;
Αυτό είναι κάτι που πολλοί ξεχνάμε. Έτσι μέσα στη τάξη στο πρόσωπό μας είναι ο καθρέπτης του πως αισθανόμαστε και φαίνεται.

Xrysostomos είπε...

Μανώλη!
[Πώς σου φαίνεται η τελευταία παρέμβαση στην αισθητική του blog...;]

Μου θύμισες ένα βιβλίο που έλεγε σε ένα σημείο ότι οι καλύτεροι δάσκαλοι στην ιστορία είχαν με κάποιο τρόπο μια "τρέλα" για το αντικείμενο τους. Υποθέτω συμφωνείς...

MANALISS είπε...

Δεν μου λες μεταξύ μας θα τα λέμε;
Περίμενε να φωνάξω λίγο :

ΓΙΑ ΠΕΡΑΣΤΕ, ΓΙΑ ΠΕΡΑΣΤΕ, ΑΝΟΙΞΑΜΕ ΚΑΙ ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ. ΕΔΩ Ο ΚΑΛΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ. ΓΙΑ ΠΕΡΑΣΤΕ.

(Μου έχει μείνει από τότε που δούλευα στο μανάβικο του πατέρα μου. Για να δούμε θα πιάσει;)
Σαφώς και συμφωνώ.
Τη καλημέρα μου.

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητήρια για την προσπάθεια!!! Μ' αρέσει ν' ακούω και να διαβάζω απόψεις εκπ/κών. Διευρύνουν το πνεύμα μου! Κάποια στιγμή ίσως γράψω και γω γιατί έγινα δάσκαλος. Προς το παρόν, θα πω μόνο ότι μ' αρέσει πολύ!!!

Ανώνυμος είπε...

εξαιρετικό ερώτημα!!!
λοιπόν , γιατί διδάσκω ;
Διδάσκω, γιατί θεωρώ ότι είναι μια πράξη ανθρωπισμού προς ανθρώπους που αξίζει να ανακαλύψουν τις κρυμμένες τους δυνάμεις και που αν συμβάλλω και εγώ σε αυτό νιώθω υπέρτατη ικανοποίηση.
Διδάσκω, γιατί μου αρέσει να μοιράζομαι την αγάπη για το ανθρώπινο πνεύμα έτσι όπως αυτό κατέγραψε τις ανησυχίες του μέσα στην ιστορία.
Διδάσκω, γιατί μοιράζομαι μικρές γοητευτικές στιγμές αφού κάθε διδακτική ώρα είναι μια μοναδική εμπειρία.
Διδάσκω, γιατί μου αρέσει να ανακαλύπτω με τους μαθητές μου τη γοητεία των λέξεων κάνοντας την καθημερινότητά μας πιο υποφερτή.
Διδάσκω, γιατί θέλω να νιώσουν οι μαθητές μου ότι η ποίηση δεν είναι μουσειακό είδος αλλά ένα ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων.
Διδάσκω, γιατί κάθε μέρα είναι μια πρόκληση για να είμαι καλύτερη έκπαιδευτικός και καλύτερος άνθρωπος.
Διδάσκω, γιατί τα παιδιά μου έχουν κριτήριο και μου ζητάνε αυτά που πραγματικά έχουν ανάγκη.
Διδάσκω, γιατί ανατρέπω το πρόγραμμα όταν και όπου χρειάζεται για να ασχοληθώ με τις προσωπικές τους ανάγκες.
Διδάσκω, γιατί με το χιούμορ ακόμη και το πιο δύσκολο αντικείμενο γίνεται προσπελάσιμο.
Διδάσκω, γιατί εδώ και 17 χρόνια απέκτησα μέσα από τους μαθητές μου τους καλύτερούς μου φίλους.
Διδάσκω,γιατί νομίζω ότι ο πιο γοητευτικός και δημιουργικός χώρος είναι αυτός της εκπαίδευσης....

Θα μπορούσα να γράψω και πολλά αλλά γιατί είμαι και λίγο "ψώνιο" με τη δουλεία μου αλλά μην κουράσω τους αναγνώστες!!!

Ανώνυμος είπε...

Μιας και δεν ξέρω, μήπως έκανα βλακεία και έπρεπε να το γράψω "ΓΙΑΤΙ ΔΙΔΑΣΚΩ 3"? Ακόμη δεν έχω κάνει παρέμβαση στο μπλογκ και δεν ξέρω!!!Αν έπρεπε να το κάνω ως εγγραφή και όχι σχόλιο αλλάξτε το.

φιλιά

Ανώνυμος είπε...

Άλλο ερώτημα :
Τις εγγραφές μας μπορούν να τις βλέπουν και στο PATHFINDER???

Ανώνυμος είπε...

hey all logiaekpaideytikwn.blogspot.com blogger found your blog via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found website which offer to dramatically increase traffic to your blog http://mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer most cost effective services to increase website traffic at this website http://mass-backlinks.com