Το blog "οι εκπαιδευτικοί μιλούν..." απευθύνεται σε ανθρώπους που εμπλέκονται με τη διδασκαλία, ανεξαρτήτως βαθμίδας ή γνωστικού αντικειμένου. Στη συζήτηση μπορούν φυσικά να συμμετέχουν και άλλες "φωνές" (μαθητές, γονιοί κ.α.), καταθέτοντας είτε post, είτε σχόλιο.

Όποιος λοιπόν επιθυμεί, μπορεί να επιχειρήσει να απαντήσει, καταθέτοντας την άποψή του
[για να αποκτήσετε δικαίωμα δημοσίευσης, αρκεί ένα mail στο gepsimos (papaki) yahoo.gr ]

Μπορείτε να συμμετέχετε στη συζήτηση είτε γράφοντας ένα post-απάντηση σε κάποιο από τα προϋπάρχοντα ερωτήματα (πχ. "γιατί διδάσκω;" ή "θυμάμαι μια φορά στην ταξη..."), είτε προτείνοντας ένα νέο θέμα...

Κυριακή 9 Μαρτίου 2008

Καλύτερα χωρίς θρανία

του Ν. Φωτόπουλου, από την Ελευθεροτυπία

Καλύτερα χωρίς θρανία

Βελτίωση των επιδόσεων, ανάπτυξη πρωτοβουλιών κι ενεργό συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα είχε αποτέλεσμα επιστημονική έρευνα που παρουσίασαν χθες βράδυ οι καθηγητές Δημήτρης Γερμανός και Δόμνα Κακανά, στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η έρευνα έγινε κατά το σχολικό έτος 2005-2006 σε 14 τάξεις δημοτικού και νηπιαγωγείου της δυτικής Θεσσαλονίκης, με συμμετοχή 14 εκπαιδευτικών και 299 παιδιών, από τα οποία 158 αγόρια και 141 κορίτσια.

Με το χαρακτηριστικό τίτλο «Η αλλαγή στο σχολείο: από την παραδοσιακή στη συνεργατική τάξη», η έρευνα επικεντρώθηκε στη διερεύνηση αλλαγών στις αντιλήψεις, τις πρακτικές και τις στάσεις τόσο των δασκάλων όσο και των μαθητών. Ιδιαίτερη σημασία είχαν οι ρόλοι των ερευνητών που παρενέβαιναν κατά τη διαδικασία για να προσανατολίσουν τα φαινόμενα που εκδηλώνονταν.

«Σημαντικό ρόλο έπαιξαν η κατάργηση της διάταξης των θρανίων σε σειρές και η οργάνωση της τάξης έτσι ώστε να ευνοείται η συνεργασία», τόνισαν οι δύο πανεπιστημιακοί ερευνητές παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα.

Η οργάνωση της τάξης κυκλικά και σε «καθιστικό», η νέα διαμόρφωση του χώρου, η ενημέρωση των εκπαιδευτικών και η αλλαγή της στάσης των δασκάλων, καθώς και μια σειρά παρεμβάσεων που εισήγαγαν οι «παρατηρητές», είχαν αποτέλεσμα:

* Βελτίωση της συμπεριφοράς των παιδιών στην τάξη.

* Ανάπτυξη της συνεργασίας και της επικοινωνίας.

* Εμφανή βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών και μείωση των ατομικών διαφορών.

* Ιδιαίτερη βελτίωση των χαμηλής επίδοσης μαθητών.

* Ενεργητική συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα.

* Μετάλλαξη του ρόλου του δασκάλου σε συντονιστικό και υποστηρικτικό.

* Ωθηση των μαθητών προς την έρευνα και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών.

* Εμπιστοσύνη και σύσφιγξη της σχέσης δασκάλου - μαθητή.

* Αντιμετώπιση του αργού ρυθμού ένταξης ορισμένων παιδιών στην τάξη.

Οπως προκύπτει από τα ειδικά ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν, το 85% των παιδιών που πήραν μέρος στην έρευνα έκριναν την εμπειρία θετική.

«Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι στις σημερινές συνθήκες του ελληνικού σχολείου, το πέρασμα της σχολικής τάξης σε συνεργατική μορφή είναι εφικτό, αλλά και επιθυμητό, επειδή συμβάλλει στη σχολική ένταξη των μαθητών και την εμφάνιση της ευχαρίστησης ως βασικού χαρακτηριστικού του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος», ανέφερε ο καθηγητής Δημήτρης Γερμανός.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους στην Ελλάδα ανακάλυψαν το αυτονόητο! Τη συνεργατική τάξη! Το 2006 βέβαια, αλλά ποτέ δεν είναι αργά...
Αυτό που ειλικρινά δεν καταλαβαίνω είναι πως είναι δυνατόν να εισάγουμε τα πάντα από το εξωτερικό,από σαμπουάν ως lifestyle επιλογές, αλλά όχι τις επιτυχημένες πρακτικές τους, ειδικά στον τομέα της παιδείας...
Μακάρι αυτή η έρευνα να αποτελέσει την αρχή για τη μετάβαση από την παραδοσιακή τάξη στην "μαθητοκεντρική" τάξη (δεν ξέρω αν είναι δόκιμος ο όρος, απλά μεταφράζω το student-centred, αγγλικού γαρ).

Xrysostomos είπε...

"Αυτό που ειλικρινά δεν καταλαβαίνω είναι πως είναι δυνατόν να εισάγουμε τα πάντα από το εξωτερικό,από σαμπουάν ως lifestyle επιλογές, αλλά όχι τις επιτυχημένες πρακτικές τους, ειδικά στον τομέα της παιδείας..."

Αυτές είναι επιλογές πολιτικών, όχι εκπαιδευτικών...

"μαθητοκεντρική" τάξη (δεν ξέρω αν είναι δόκιμος ο όρος)

μια χαρά το μεταφράζεις. Το αντίθετο είναι το "δασκαλοκεντρικό" μοντέλο.